Palaa kohteeseen Blogit

Auto on perusoikeus

Nykyään on muotia syyllistää yksityisautoilua ja erityisesti polttomoottoriautoja. Aivan hetkessä niistä on muodostettu suurin ympäristömuutoksen aiheuttaja. Näin ei tosiasiassa ole.

Suomi on pinta-alaltaan yksi Euroopan suurimpia maita, mutta asutukseltaan keskimääräistä harvaanasutumpi. Pitkien etäisyyksien maassa toimivat liikennejärjestelyt ovat elämisen ehto ja kaikille lähes neljälle miljoonalle autolle on perusteensa. Julkista liikennettä ei kannata ulottaa joka niemeen ja notkelmaan, vaan yksityisauto on viisain ratkaisu. Se takaa vapauden liikkua aikatauluista riippumatta.

Suomessa on tällä hetkellä lähes neljä miljoonaa polttomoottoriautoa ja muutama tuhat sähköautoa. Polttomoottoriautoja on siis tuhatkertainen määrä sähköautoihin verrattuna. Punavihreät ovat asettaneet tavoitteekseen sähköautojen määrän merkittävän lisäämisen valtion tuella.

Suomella ei ole Norjan öljyrahastoa, josta se on voinut tukea autokannan muutosta sähköautoiksi. Norjan öljyrahaston suuruus lienee nykyisin noin tuhat miljardia euroa eli kymmenen kertaa niin suuri kuin meidän valtion velka. Meitä ei siis voi verrata norjalaisiin.

Suomen sää- ja ilmasto-olosuhteet ovat sellaiset, että sähköauto on parhaimmillaan kevyessä kaupunkiajossa ja hyvä niin. Maaseudulle ja pitkille etäisyyksille polttomoottoriauto on edelleen paras ja ympäristöystävällisin vaihtoehto. Punavihreät helsinkiläiset suosivat nykyään yhteiskäyttöautoja. Jos se ei ole kommunismia, niin mikä sitten?

Sähköautofanaatikot unohtavat, että vielä ei ole riittäviä kokemuksia sähköautojen elinkaaren pituudesta eikä niiden edellyttämästä latauspaikoista ja huoltoverkostosta. Eräät vihreät ovat esittäneet, että sähköautojen latauspaikat on rakennettava julkisin varoin. Vastaukseni on ehdottoman kielteinen, sillä latausverkosto on rakennettava markkinaehtoisesti. Niin se on aikanaan tehty huoltoasemaverkoston osalta.

Syksyllä 2018 demarit esittivät, että kaikki työsuhdeautot pitäisi muuttaa sähköautoiksi ja valtion tukemana. Suomessa on tällä hetkellä noin 80.000 työsuhdeautoa, joiden käyttäjien keskiansiot ovat merkittävästi keskiarvon yläpuolella. Työsuhdeauto kun on monelle johtajalle työsuhde-etu, toki verotettava sellainen. Demareita siis kiinnostaa enemmän johtajien työsuhde-etujen parantaminen, kuin tavallisen suomalaisen liikkuminen.

Toiseksi demarien laskelmat olivat 16-kertaa alimitoitetut, sillä he esittivät vaihtoehtobudjetissa tähän tukea kymmenen miljoonaa. Jos valtion sähköauton hankintatuki olisi nykyinen 2.000 euroa autoa kohti, niin loppusumma olisi noin 160 miljoonaa euroa. Ja toinen kysymys on, että riittääkö parin tonnin hankintatuki motivaatioksi viidenkymmenen tonnin sähköautoon?

Tämä vain esimerkkinä siitä, miten kevyesti nykyisiä esityksiä tehdään. Ilman todellisuutta saatetaan aiheuttaa suomalaisille autoa tarvitsemille vakavia ongelmia.